Korsyka

Korsyka 2019-10-04T05:23:19+00:00

Korsyka i Sardynia; każda ma swoją historię do opowiedzenia, ludzi do spotkania i cuda natury do odkrycia (dzika przyroda, zabytki kultury albo genius loci). Dlatego wracamy tam, gdzie urok ciepłego morza, pięknej architektury, nieokiełznanej  przyrody i wyśmienitej kuchni lokalnej składają się na niezapomnianą żeglarską wyprawę.
Na morzu rozciągającym się od Balearów aż do zachodnich brzegów Korsyki rzadko występuje cisza, a wybrzeże wyspy usiane jest criques – zatoczkami, gdzie noc na kotwicy z dala od portowego zgiełku jest osobnym doświadczeniem. 

Korsyka jest górzysta, jej szczyty są wyższe niż Tatry i nie pozostają bez wpływu na mikroklimat wyspy, a w szczególności na wiejące w okolicy wiatry. Odkrywanie zachodniej i południowej części wyspy dostarczy nie tylko żeglarskich wrażeń, Bonifacio zachwyca swoim położeniem i średniowieczną architekturą. Stamtąd tylko kilka mil do archipelagu La Maddalena i do samej Sardynii. Podmorski świat pełen życia także warto odkryć, nurkując swobodnie w osłoniętych criques, z dala od głównych szlaków i ośrodków turystycznych.
W tym roku, na Korsykę i Sardynię wracamy w czerwcu i w lipcu.

Średnia temperatura wody na Korsyce pod koniec czerwca to 23°C – 25°C. Temperatury powietrza są wyższe, ale na szczęście letnie upały nie doskwierają tutaj często. Na wodzie jest chłodniej niż na lądzie, trzeba to wziąć pod uwagę. Klimat na morzu jest stabilny, z wiatrami dominującymi w czerwcu i lipcu z sektora W – NW. Nie ma tutaj typowego latem na Egejskim meltemi. Zachmurzenie pojawia się głównie nad lądem z uwagi na górzystą topografię wyspy.

Wygodny i bezpieczny jacht pełnomorski ze stoczni Bénéteau lub Dehler, z przestronnymi kajutami wraz z pościelą i ręcznikami, kuchnią, kilkoma łazienkami z prysznicem i WC. Jednostka z pełnym wyposażeniem nawigacyjnym, żaglami marszowymi z pełnolistwowym grotem, oraz pontonem i silnikiem zaburtowym.  Jacht jest dodatkowo wyposażony w środki bezpieczeństwa dostosowane dla dzieci.
Jednostka o dużej dzielności, w kursach na wiatr szybsza niż katamaran porównywalnej klasy, a jednocześnie stabilna i dająca poczucie komfortu. Odpowiednio głęboki kil zmniejsza podatność jachtu na przechył, a jednocześnie pozwala kotwiczyć blisko brzegu w zatokach i basenach portowych.

Przebieg i trasa wyprawy są ustalane wspólnie biorąc pod uwagę prognozę pogody oraz możliwości i chęci załogi, dzięki czemu, nawet jeśli płyniemy daleko, to bezpiecznie, z planem „B” w zanadrzu. Pierwszego dnia, przeprowadzamy szkolenie obejmujące zasady bezpiecznego poruszania się na pokładzie, postępowania w sytuacjach awaryjnych, obsługę sprzętu ratowniczego, etc. Jacht jest w pełni wyposażony w tym względzie, co sprawdzamy przed wypłynięciem.

Przed rejsem sporządzana jest lista załogi, zawierająca podstawowe dane uczestników, wymagane przez władze. Żeglować będziemy po wodach unijnych, wiec wystarczy mieć dowód osobisty.
Koszt tygodniowego rejsu: 490 EUR/os. Koszt obejmuje jacht, jego wyposażenie dodatkowe oraz ubezpieczenie. Dodatkowo, wydatki bieżące (zaprowiantowanie, paliwo, opłaty portowe, itp.), są pokrywane w kasy jachtu, na którą trzeba liczyć składkę ok. 150 EUR/os. Kwota pozostała z kasy jachtu na koniec rejsu, jest zwracana w równych częściach uczestnikom.

We Francji (Korsyka) i we Włoszech (Sardynia), EKUZ (europejska karta ubezpieczenia zdrowotnego) jest honorowana. Można dodatkowo ubezpieczyć się od NNW i KL, ale trzeba pamiętać, że w ubezpieczyciele traktują żeglarstwo jako sport podwyższonego ryzyka, co wiąże się z wyższą składką.
Bagaż lotniczy ma ograniczoną pojemność, wiec poniżej znajduje się listę rzeczy zalecanych do zabrania. Na jachcie miejsce też jest cenne, lepiej więc spakować się w miękki bagaż, który po wypakowaniu będzie łatwo zaształować. Miękka torba na kółkach jest optymalna.
Na chorobę morską najbardziej podatni są ci, którzy cierpią na inne postacie chorób lokomocyjnych np. źle znoszą jazdę samochodem, nie tolerują karuzeli itp. Sposobem na nią jest przebywanie na otwartej przestrzeni, na pokładzie, pozycja leżąca wzdłuż osi jachtu, sen. Warto też wyposażyć się w środki hamujące reakcje błędnikowe (np. Aviomarin).

Transport jest prosty, z lotniska Ajaccio bezpośredni autobus Navette Bus dowiezie Was do portu (bilet 4,50 EUR). Alternatywą jest oczywiście Uber (11-15 EUR), jadąc grupą jest to interesująca opcja. W trakcie odbierania jachtu, przed godziną 17tą, zrobimy zaprowiantowanie, w pobliżu jest supermarket. Jacht jest wyposażony w lodówkę i kuchnię, będzie więc można żywić się nie tylko w tawernach na brzegu, ale i przyrządzić posiłek w kambuzie. Po odebraniu jachtu i przeprowadzeniu szkolenia w zakresie bezpieczeństwa, wyruszamy w morze.

Rejs kończy się w piątek wieczorem, w porcie rozpoczęcia. Noc spędzamy na jachcie i opuszczamy nazajutrz rano.

Terminy:

6 czerwca 2020 – 13 czerwca 2020

27 czerwca 2020 – 4 lipca 2020

Cena:

490€ osoba dorosła/ 420€ dziecko

Jacht:

Bénéteau Océanis lub Dehler

Trasa:

Ajaccio – Campomoro (23Nm) – Stintino (51Nm)
– Bonfacio (51Nm) – La Maddalena (21Nm) – Rondinara (22Nm) – Roccapina (26Nm) – Ajaccio (35Nm)

dołącz do załogi

Ziemowit Stańczyk
RYA/MCA Yachtmaster Offshore, STCW 95, CRR, kpt. j. PZŻ, instruktor żeglarstwa
888 011 148 ziemek@wrejs.pl

Paulina Cyniak
Admiralicja
501 565 356 paulina@wrejs.pl