Wulkaniczny archipelag dziewięciu małych światów, położony na środku N Atlantyku, daleko od kontynentów europejskiego i amerykańskiego, a jednak na wskroś europejski, przyciąga żeglarzy łagodnym i stabilnym klimatem oraz różnorodnością. Każda z wysp ma swoisty, odrębny od innych charakter, a nawet własną paletę barw. To sprawia, że, oprócz żeglarskiej wyprawy, warto zapuścić się wgłąb lądu. Bujna roślinność, słodkowodne jeziora w kraterach wygasłych wulkanów, wodospady, Parque Terra Nostra, gdzie można zrelaksować się w naturalnym basenie wypełnionym wodą termalną, niesamowite krajobrazy kaldery wulkanu, czy jedyna w Europie plantacja herbaty. Wyprawom lądowym towarzyszyć będą odkrycia kulinarne,

jak np. tradycyjna, zapiekana w gorących źródłach siarkowych potrawa cozido, czy lokalne wino verdelho branco. Żeglując na okolicznych wodach, spotkamy delfiny, sejwale i kaszaloty, które na zawsze pozostawiają żywe wspomnienie. Archipelag jest położony na przestronnym akwenie, toteż dwutygodniowy rejs jest optymalnym wyborem, jeśli chcemy dotrzeć do bardziej oddalonych wysp, jak np. Flores. Korzystając z routingu, opracowujmy trasę, uwzględniając warunki pogodowe i dbając o bezpieczeństwo załogi oraz jachtu, mając jednocześnie na uwadze dotarcie do wszystkich ciekawych miejsc, jednakże, warto dodać, nic na siłę.

W październiku, Azory są pod wpływem stabilnej pogody, z dominującymi wiatrami z SW, choć zmienność kierunków, z jakich wieje, jest bardziej zaznaczona niż na Wyspach Kanaryjskich. Siła wiatru w tym miesiącu, rzadko przekracza 5°B. Warto wiedzieć, że archipelag znajduje się na granicy strefy występowania burz tropikalnych, które „wspinają się” od S, tracąc stopniowo siłę. W październiku, ryzyko wystąpienia tej anomalii jest jednak niewielkie. Temperatura powietrza oscyluje wokół 22°C, a temperatura wody wynosi 20°C.

Wygodna i bezpieczna jednostka pełnomorska ze stoczni Dufour lub Jeanneau z wygodnymi, szerokimi kojami z pościelą łóżkową, łazienkami z prysznicem oraz kompletnie wyposażonym kambuzem. Jacht uzbrojony w środki bezpieczeństwa (kamizelki ratunkowe, radio UKF, środki wzywania pomocy, etc.), i pełne wyposażenie nawigacyjne. Żagle marszowe z pełnolistwowym grotem pozwalają na efektywniejszą żeglugę w kursach ostrych a ponton z silnikiem zaburtowym okaże się przydatny podczas kotwiczenia blisko brzegu w zatokach.

Przebieg i trasa wyprawy są ustalane wspólnie biorąc pod uwagę prognozę pogody oraz możliwości i chęci załogi, dzięki czemu, nawet jeśli płyniemy daleko, to bezpiecznie, z planem „B” w zanadrzu. Pierwszego dnia, przeprowadzamy szkolenie obejmujące zasady bezpiecznego poruszania się na pokładzie, postępowania w sytuacjach awaryjnych, obsługę sprzętu ratowniczego oraz korzystania z radia UKF. Specyfika akwenu oraz charakter wyprawy, niezależnie od wybranej trasy, nie wymaga żeglowania nocnego oraz sztywnego podziału załogi na wachty.

Przed rejsem, sporządzana jest lista załogi, zawierająca podstawowe dane uczestników, wymagane przez władze. Azory stanowią część obszaru Unii europejskiej, wiec wystarczy mieć dowód osobisty. Warto posiadać kartę EKUZ oraz ubezpieczyć się turystycznie od NW i KL. Koszt dwutygodniowego rejsu obejmuje jacht, jego pełne wyposażenie oraz ubezpieczenie. Dodatkowo, wydatki bieżące (zaprowiantowanie, paliwo, opłaty portowe, itp.), są pokrywane w kasy jachtu, na którą trzeba liczyć składkę 250 EUR/os. na dwa tygodnie rejsu. Kwota pozostała z kasy jachtu na koniec, jest zwracana uczestnikom, w równych częściach.

Bagaż ma ograniczoną pojemność, wiec mailem otrzymacie listę rzeczy do zabrania. Na jachcie miejsce też jest cenne, lepiej zatem spakować się w miękki bagaż, który po wypakowaniu będzie łatwy do zaształowania. Miękka torba na kółkach jest optymalna. Na chorobę morską najbardziej podatni są ci, którzy cierpią na inne postacie chorób lokomocyjnych np. źle znoszą jazdę samochodem, nie tolerują karuzeli itp. Sposobem na nią jest przebywanie na otwartej przestrzeni, na pokładzie, w pozycji leżącej wzdłuż osi jachtu oraz sen. Warto też wyposażyć się w środki hamujące reakcje błędnikowe (np. Aviomarin).

Transport jest prosty, bezpośredni autobus linii Ribeira Funda-Horta dowiezie Was z lotniska do portu w 10 min. Ponieważ autobusy kursują rzadko, alternatywą jest taksówka. W trakcie odbierania jachtu, robimy zaprowiantowanie, w pobliżu jest supermarket. Jacht jest wyposażony w lodówkę i kambuz, będzie więc można żywić się nie tylko w tawernach na brzegu, ale i przyrządzić posiłek pod pokładem. Po odebraniu jachtu i przeprowadzeniu szkolenia w zakresie bezpieczeństwa, ruszamy w morze.

Rejs kończy się w piątek wieczorem, w porcie rozpoczęcia. Noc spędzamy na jachcie i opuszczamy nazajutrz rano.

Terminy:

8 października  2022 – 22 października 2022

Cena:

1190 €

Jacht:

Dufour lub Jeanneau

Trasa:

Faial – Flores – Corvo – Pico – Sao Jorge – Graciosa – Terceira – Sao Miguel – Santa Maria – Faial

Ziemowit Stańczyk RYA/MCA Yachtmaster Offshore, STCW 95, CRR, kpt. j. PZŻ, instruktor żeglarstwa 888 011 148 ziemek@wrejs.pl

Paulina Cyniak Admiralicja 501 565 356 paulina@wrejs.pl