Każdy z akwenów, na których żeglujemy jest wyjątkowy, czy to ze względu na warunki pogodowe (wiatr to dla żeglarza podstawa), czy na bogactwo miejsc do odwiedzenia (nie samym morzem żyje człowiek), czy z uwagi na ludzi, jakich można spotkać w trakcie wyprawy (potrafią pozytywnie zaskoczyć). Dlatego wracamy do Grecji, gdzie rodzinne odkrywanie wysp ciepłego morza i życzliwych, otwartych ludzi, pod słonecznym niebem, z wiatrem we włosach, to przepis na najlepszy żeglarski koktajl. Morze Egejskie jest fascynującym akwenem: kolebka cywilizacji, teren wielu bitew, kataklizmów i mniejszych tragedii, po których na dnie zalegają wraki, pozostałości

zatopionych miast, a tu i ówdzie, zapewne też skarby. Podmorski świat pełen życia także warto odkryć, nurkując swobodnie w osłoniętych zatokach wysp, z dala od utartych szlaków i masowo odwiedzanych atrakcji turystycznych. Zresztą, nawet nie zanurzając głowy pod wodę będziecie mieć z tym światem kontakt : delfiny, ryby latające, żółwie, a nawet foki można spotkać na wodach morza Egejskiego.
Cyklady, Sporady i Dodekanez przyciągają najbardziej, morze jest usiane wyspami, z których każda ma swoją historię do opowiedzenia, ludzi do spotkania i cuda natury do odkrycia.

Średnia temperatura wody w maju i październiku na Egejskim jest optymalna i waha się od 21°C do 24°C. Temperatury powietrza są wyższe, ale na szczęście nie ma mowy o letnich upałach. Warto pamiętać, że na wodzie jest chłodniej niż na lądzie. Klimat na Cykladach i na Sporadach jest w tym okresie stabilny, zachmurzenie pojawia się głównie za sprawą frontów niżowych idących z NW, znad kontynentu, ale te w większości zatrzymują się na Peloponezie zostawiając wyspy pod błękitnym niebem. Tak na niebie nie ma chmurnych tłumów, jak i na wodzie nie ma ludzkich tłumów.

Wygodny i bezpieczny katamaran typu Leopard lub Lagoon, z przestronnymi kajutami wraz z pościelą i ręcznikami, kambuzem (kuchnia gazowa, lodówka, piekarnik, ekspres do kawy), kilkoma łazienkami z prysznicem i WC. Jednostka z pełnym wyposażeniem nawigacyjnym, żaglami marszowymi z pełnolistwowym grotem oraz z pontonem i silnikiem zaburtowym.

Przebieg i trasa wyprawy są ustalane wspólnie biorąc pod uwagę prognozę pogody oraz możliwości i chęci załogi, dzięki czemu, nawet jeśli płyniemy daleko, to bezpiecznie, z planem „B” w zanadrzu. Pierwszego dnia, przeprowadzamy szkolenie obejmujące kwestie bezpiecznego poruszania się na pokładzie i pod nim, obsługę wyposażenia i osprzętu na jachcie, zasady postępowania w sytuacjach awaryjnych, użytkowania sprzętu ratowniczego, etc. Katamaran jest w pełni wyposażony w tym względzie, co także sprawdzamy przed wypłynięciem.

Przed rejsem sporządzana jest lista załogi, zawierająca podstawowe dane uczestników, wymagane przez władze. Żeglować będziemy po wodach unijnych, wiec wystarczy mieć dowód osobisty.
Koszt obejmuje zakwaterowanie w kajucie na katamaranie, wyposażenie dodatkowe oraz ubezpieczenie jachtu. Dodatkowo, wydatki bieżące (zaprowiantowanie, paliwo, opłaty portowe, itp.), są pokrywane w kasy jachtu, na którą trzeba liczyć składkę ok. 150 EUR/os. Kwota pozostała z kasy jachtu na koniec rejsu, jest zwracana równych częściach uczestnikom.

Bagaż lotniczy ma ograniczoną pojemność, dlatego przed rejsem przesyłamy Wam listę rzeczy do zabrania. Na jachcie miejsce też jest cenne, lepiej więc spakować się w miękki bagaż, który po wypakowaniu będzie łatwo zaształować. Miękka torba na kółkach jest optymalnym rozwiązaniem.
Na chorobę morską najbardziej podatni są ci, którzy cierpią na inne postacie chorób lokomocyjnych np. źle znoszą jazdę samochodem, nie tolerują karuzeli itp. Sposobem na nią jest przebywanie na otwartej przestrzeni, na pokładzie, w pozycji leżącej wzdłuż osi jachtu oraz sen. Warto też wyposażyć się w środki hamujące reakcje błędnikowe (np. Aviomarin).
W Grecji, EKUZ (europejska karta ubezpieczenia zdrowotnego) jest honorowana. Można dodatkowo ubezpieczyć się od NW i KL, ale trzeba pamiętać, że wielu ubezpieczycieli traktuje żeglarstwo jako sport podwyższonego ryzyka, co wiąże się z wyższą składką.

Transport jest prosty, bezpośredni autobus X96 dowiezie Was z lotniska do portu (bilet 6 EUR). Alternatywą jest oczywiście taksówka, która dla większej grupą jest interesującą opcją. W Atenach nie działa już Uber. W trakcie odbierania jachtu, przed godziną 16-tą, zrobimy zaprowiantowanie, w pobliżu są 2 supermarkety. Jacht jest wyposażony w lodówkę i kambuz, będzie więc można żywić się nie tylko w tawernach na brzegu, ale i przyrządzić posiłek na wodzie. Po odebraniu jachtu i przeprowadzeniu szkolenia w zakresie bezpieczeństwa, wyruszamy w morze.

Rejs kończy się w piątek wieczorem, w porcie rozpoczęcia. Noc spędzamy na jachcie i opuszczamy go nazajutrz rano.

Terminy:

26 kwietnia 2025 – 3 maja 2025

Cena:

690€

Jacht:

katamaran Nautitech lub Lagoon

Trasa:

Ateny – Koutoulas, 63 Nm – Kamarai, 15 Nm
– Milos, 31 Nm – Folegandros, 30 Nm – Ios, 23 Nm
– Livadion 47 Nm, – Ateny, 62 Nm

Ziemowit Stańczyk RYA/MCA Yachtmaster Offshore, STCW 95, CRR, kpt. j. PZŻ, instruktor żeglarstwa 888 011 148 ziemek@wrejs.pl

Paulina Cyniak Admiralicja 501 565 356 paulina@wrejs.pl