Wyspiarski kraj położony w rejonie Oceanu Indyjskiego, na NE od Madagaskaru słynie z malowniczych wysp i zatoczek, masywnych skał, czystego białego piasku oraz otaczających go turkusowych wód. Na uboczu szlaków, którymi biegnie masowa turystyka, Seszele są oazą sprzyjającą wyciszeniu i relaksowi pod każdym względem. Część terytorium archipelagu została zaliczona do światowego dziedzictwa UNESCO (np. na wyspie Praslin znajduje się unikatowy „rajski ogród”). Dlatego rejs na tym obszarze przebiega szlakiem parków narodowych i rezerwatów, zarówno morskich jak i lądowych.

Seszele przywołują na myśl raj utracony, unikatowość archipelagu wynika nie tylko z bogatej bioróżnorodności, ale także z faktu, że wiele gatunków roślin i zwierząt występują wyłącznie na tym obszarze, czego najbardziej znanym przykładem są endemiczne palmy Coco-de-mer, których owoce ważące do 25 kg, zawierają największe nasiona na świecie. Życie podmorskie też potrafi zachwycić, warto wspomnieć o licznie występujących w tych wodach żółwiach, płaszczkach czy manatach, a realizowane od wielu lat programy odbudowy kolonii koralowców (m.in. Reef Rescuers) budzą podziw.

 

 

W listopadzie i grudniu, Seszele są pod wpływem stabilnego klimatu monsunowego, z występującym niekiedy zachmurzeniem, które łagodzi wpływ równikowego słońca. Warto wiedzieć, że archipelag znajduje się poza strefą występowania cyklonów tropikalnych. Poranki są często słoneczne, czasami pojawia się zachmurzenie przynosząc lekki deszcz, po czym niebo się wypogadza po południu lub pod wieczór. Średnia siła wiatru nie przekracza w tym okresie 3°B, a temperatura wody (28°C) jest zbliżona do temperatury powietrza (30°C).
Bezpieczny, stabilny i duży katamaran, ze stoczni Lagoon lub Leopard, pełnomorsko uzbrojony, wyposażony w cztery przestronne kajuty z pościelą i ręcznikami, gdzie do każdej kajuty jest przypisana prywatna łazienka z prysznicem. Duża przestrzeń w mesie oraz w kokpicie sprawia, że każdy znajdzie tam miejsce dla siebie. Na katamaranie jest kambuz z lodówką i pełnym wyposażeniem kuchennym i agregat prądotwórczy. Na jachcie znajduje się także ponton z silnikiem zaburtowym, przydatny na kotwicowiskach, do nurkowania lub zwiedzania atoli. Jacht prowadzony jest przez skippera mówiącego w obu językach oficjalnych archipelagu.
Przebieg i trasa wyprawy są ustalane wspólnie biorąc pod uwagę prognozę pogody oraz możliwości i chęci załogi, dzięki czemu, nawet jeśli płyniemy daleko, to bezpiecznie, z planem „B” w zanadrzu. Pierwszego dnia, ma miejsce szkolenie obejmujące zasady bezpiecznego poruszania się na pokładzie i pod nim, postępowania w sytuacjach awaryjnych, obsługę sprzętu ratunkowego oraz korzystania z radia UKF. Specyfika akwenu oraz charakter wyprawy, niezależnie od wybranej trasy, nie wymaga żeglowania nocnego oraz sztywnego podziału załogi na wachty.
Przed rejsem sporządzana jest lista załogi, zawierająca podstawowe dane uczestników, wymagane przez władze. Żeglować będziemy no wodach pozaunijnych, więc niezbędny jest paszport. Chociaż warto posiadać kartę EKUZ, zalecamy ubezpieczyć się turystycznie od NW i KL. W październiku 2021 r., wjazd na terytorium Seszeli jest uwarunkowany okazaniem negatywnego wyniku testu PCR (72h) oraz posiadaniem ubezpieczenia od Covid-19, kosztów izolacji oraz kwarantanny. Koszt tygodniowego rejsu obejmuje jacht, jego wyposażenie oraz ubezpieczenie. Dodatkowo, wydatki bieżące (zaprowiantowanie, paliwo, opłaty portowe, itp.), są pokrywane w kasy jachtu, na którą trzeba liczyć składkę 200 EUR/os. Kwota pozostała z kasy jachtu na koniec rejsu, jest zwracana uczestnikom, w równych częściach.
Bagaż ma ograniczoną pojemność, wiec e-mailem otrzymacie listę rzeczy do zabrania. Na jachcie miejsce też jest cenne, lepiej zatem spakować się w miękki bagaż, który po wypakowaniu będzie łatwy do zaształowania. Miękka torba na kółkach jest optymalnym rozwiązaniem. Na chorobę morską najbardziej podatni są ci, którzy cierpią na inne postacie chorób lokomocyjnych np. źle znoszą jazdę samochodem, nie tolerują karuzeli itp. Sposobem na nią jest przebywanie na otwartej przestrzeni, na pokładzie, w pozycji leżącej wzdłuż osi jachtu oraz sen. Warto też wyposażyć się w środki hamujące reakcje błędnikowe (np. Aviomarin).
Transport z lotniska w Victorii (Mahé) jest prosty, bezpośredni autobus komunikacji miejskiej kursuje do Victorii co 20-30 min. Przystanek znajduje się przy głównej ulicy na zewnątrz lotniska. W połowie trasy do miasta, autobus przejeżdża obok mariny. Czas przejazdu do mariny to ok. 15 min. Victoria jest najlepszym miejscem do zrobienia zaprowiantowania. Jacht jest wyposażony w lodówkę i kambuz, będzie więc można żywić się nie tylko w tawernach na brzegu, ale i przyrządzić posiłek pod pokładem. Po odebraniu jachtu i przeprowadzeniu szkolenia w zakresie bezpieczeństwa, ruszamy w morze.
Rejs kończy się w piątek wieczorem, w porcie rozpoczęcia. Noc spędzamy na jachcie i opuszczamy nazajutrz rano.

Terminy:

30 listopada 2024 – 7 grudnia 2024

Cena:

1090 €

Jacht:

Lagoon lub Leopard

Trasa:

Mahé – St. Anne Marine Park – Cocos Island – La Digue – Cousin – Baie St. Anne – Grande Sœur – Curieuse (Praslin) – Saint Pierre – Anse Volbert – Silhouette – Ile du Nord – Mahé

Ziemowit Stańczyk RYA/MCA Yachtmaster Offshore, STCW 95, CRR, kpt. j. PZŻ, instruktor żeglarstwa 888 011 148 ziemek@wrejs.pl

Paulina Cyniak Admiralicja 501 565 356 paulina@wrejs.pl